Det rör sig alltså om en intensiv spelhelg med mig själv, Kassören och Sekreteraren.Under den gångna fredagen möttes vi upp under sen kväll för en mjukstart med lite brädspel. Några timmar senare hade Kassören vunnit ett parti Zug um Zug, liksom jag själv gjorde. Ett tredje parti i form av Thurn & Taxis slutade med att undertecknad drog hem ytterligare en seger. Trots den sena timmen avslutades inte kvällen i och med det. I nostalgins tecken spelade vi en handfull omgångar Goldeneye på Kassörens Wii. Samtliga var ju minst sagt ringrostiga sedan duellerna på 64:an, men det var riktigt kul att åter smyga omkring och tömma magasin efter magasin efter varandra.Lördagen vigde vi helt åt en fortsättning på vårt D&D-spelande. Som bekant håller Sekreteraren och jag själv på att avverka Nidlandboxen med hjälp av våra alter egon Ergyn Odo och Baldin Griddir. Tyvärr visade det sig att vi båda hade förrförra mötet färskare i minnet än det senaste, så inledningen på kvällen kändes lite förvirrande. I vilket fall som helst vaknade vi på den bondgård där vi sedan förra mötet sovit och tagit igen oss. Farmaren upplyste oss sedan lite om läget innan vi (tillsammans med vår följeslagare Rowe) började vår vandring mot Bedorum. Ytterligare en bondgård fick stå ut med vårat besök följande dag. Under natten där fick Baldin besök av Pergals ande, vilken gav instruktioner rörande avhuggandet av den kloförsedda handen följt av blåsande i det horn som Ergyn tidigare förvärvat. Enligt våra äventyrare är det Melindor som avses, och alltså hennes hand som ska huggas av.Dagen efter fortsatte färden. Väl framme vid staden visar det sig att ett stort härläger finns där. Naiva som vi är gick vi fram och försökte få träffa Melindor. Den officer som mötte oss vägrade dock släppa in oss i staden och ville snarare köra oss bort från området. Till slut tappade Baldin sin sans och riktade en rak höger på officerarens hakspets (här inleds jakten på Månadens Mange). Givetvis grips vår lilla grupp och tur i oturen placeras vi i slottets fängelsehåla. Flera fruktlösa försök att med övertalning, telepati och annat få komma genomförs. Bland annat upptäcks att Melindors före detta, Rioric, sitter ett par celler bort. Efter några turer lyckas Ergyn snacka sig till en inbjudan till tortyrkammaren. Dock flyger han på vakterna som ska föra honom dit och Baldin och Rowe hakar på. Några lyckträffar och ett par straffsparkar av Rowe senare släpper vi ut Rioric och tar oss ut från fängelsehålan. Ergyn och Rowe klädda i vakternas uniformer eskorterande Rioric och Baldin. Dessvärre saknas vår packning, bland annat med det svärd vi behöver för att hugga av Melindors hand. En dörröppnarfars utspelar sig de kommande timmarna i rollspelsrummet. Vi yrar fram och tillbaka för att försöka hitta det rum där packningen förvaras. Samtidigt börjar ett rykte om nidländska spioner gå, och vi ligger pyrt till hela tiden. Till slut får vi veta att vår utrustning finns i ett rum som ligger i anslutning till ett rum där Baldin redan tidigare letat (ett streck i jakten på Månadens Mange till). När detta är gjort återstår bara att försöka ta oss in till Melindor. Med hjälp av Rioric får vi veta ungefär var hon håller till i slottet, och hur man över taken kan ta sig in. Vi tar dock ett felbeslut och försöker prata oss in till ett av tornen. Istället strömmar vakter fram för att haffa oss. Flykten går till det torn där fängelsehålorna finns, där det tyvärr blir tvärstopp. I tre olika riktningar springer Baldin, Rowe och Rioric mot en öppen dörr på andra sidan gården. Ergyn avvaktar och blir senare tvungen att springa ut från borggården och in bland stadens gränder. Rowe och Rioric blir fasttagna medan Baldin faktiskt lyckas ta sig in genom dörren. Baldin tar sig sedan med stor tur och en vänligt inställd SL upp till det torn som vi tänkt ta oss ut på taket ifrån. Där puttas vakten över kanten och en väntan på Ergyn börjar. Han å sin sida skakar av sig sina förföljare bland stadens gränder, och börjar sedan leta efter snören, grimmor, tömmar och rep för att få ihop tillräckligt mycket för att skjuta en pil med ett snöre fäst i ett rep upp till borgens tak. Detta lyckas till slut och efter många om och men lyckas Ergyn dessutom ta sig upp på taket där Baldin väntar. Den vingliga färden över taken avslutas genom en lucka ner till vinden. Färden går sedan ner till övervåningens korridorer. Nu följer en katt och råttalek med alla vakter, och det krävs både tokiga gömställen, en översnäll SL och tur blandat med rutin för att hålla oss undan en ny arrestering. Vi yrar dock rejält bland alla korridorer och egentligen har vi ingen koll på hur eller varför vi efter en lång tid råkar höra en vakt säga att han ska söka upp Melindor. Våra två hjältar följer efter och snart infinner sig det läge då vi kan hoppa fram och presentera oss. Melindor ropar dock direkt att vi ska bli arresterade. Ergyn svingar dock det magiska svärdet och med hjälp av en HP avskiljs hennes ena hand som varit gömd i en handske. Genast ändras Melindors uppsyn och för övrigt växer en normal hand på magiskt manér åter ut från hennes arm. Hon tackar givetvis Ergyn och Baldin för insatsen och informerar om att vi måste stoppa Vicotnic en gång för alla. I enlighet med det vi hört innan förbereder vi nu en sista resa till Nidland. Med hjälp av hornet ska vi kalla på en pegas som kan flyga oss till vårat öde…. Men det får vänta till nästa spelhelg.Nästa spelhelg ja, den är inte riktigt bokad än. Men det lär bli inom en i våra sammanhang kort framtid. Möjligen blir det spel i Jönköping i början av maj, men det kan lika gärna bli på Oakhill strax innan eller strax efter. Det återstår att se, och som vanligt finns aktuell information om detta och andra spörsmål i vår eminenta gästbok.Månadens Mange…Ordföranden
Senaste kommentarer