Western

SPELARE: Sekreteraren – Rodrigues del Meco
Kassören – Jeremiah Stahlin
Valberedaren – Joe Tilburry
Svenne H – Kris Morisham

 

SPELOMGÅNG #1

På en saloon i Phoenix, Arizona, träffar del Meco, Stahlin och Tilburry en man vid namn Roscoe Heed. Han vill ha deras hjälp då hans medarbetare Henry Reeves har försvunnit när han skulle försöka sälja en ritning över en ny revolvermodell de två kollegorna arbetat fram. För en ringa betalning ställer de tre sadelluffarna upp på att hjälpa den gamle mannen att leta, och tillsammans med honom sätter de av mot Prescott där försäljningen skulle ske. Efter en tids regnig ritt ser de två män inbegripna i strid mot en handfull välklädda ryttare. Tilburry och del Meco skjuter mot kostymkillarna, och driver dem till slut på flykten. De får några varma tack av den äldre man med sin son som de just räddat, och dessutom en varning på vägen gällandes lagen i Bradshaw. Just Bradshaw rider de dagen efter förbi, och ytterligare två dagars ritt i dåligt väder och skrämmande nätter når de Prescott. Första kvällen i staden väljer Joe Tilburry att tillbringa i en varm säng, medan Stahlin glider runt och kollar hur läget för en ny dödgrävare kan vara och del Meco tittar djupt i flaskan. Dagen efter frågar de runt i staden om någon har sett Henry Reeves och del Meco tar sig ett nödvändigt bad. Till slut får de napp hos vapentillverkaren Holby & Stock. Ägaren där berättar att han köpt ritningen av Reeves för 5000 $, och att denne sedan ridit iväg med riktning mot Bradshaw. När han tänker efter tror han att två kofösare följde efter Reeves ut ur staden. De tre hjältarna funderar vidare och bestämmer sedan i samråd med Heed att dra sig tillbaka mot Bradshaw.

En och en halv dag senare anländer de på destinationen, och på en saloon hittar de ganska snart två kofösare som på pricken matchar beskrivningen de tidigare har fått. En av dem är väldigt full och dessutom oförskämd mot del Meco, men det verkar ändå som de är oskyldig till anklagelsen. Ett skämt baserat på en likkista placerad utanför kofösarnas hotell och en presentlapp inlämnad i lobbyn genomförs dock, och uppskattas väldigt av den slitna sadelluffarskaran. Dagen efter när skämtet har blivit uppdagat blir de dock ombedda av den skrupelfrie sheriffen av lämna Bradshaw, och efter att Heed nämnt att Henry Reeves hemtrakter vid Wickenburg inte ligger långt borta så bestäms det att det är nästa mål för färden. I en ravin några timmar från Bradshaw blir de dock beskjutna och panik utbryter i sällskapet. Joe Tilburry kastar sig av sin häst och lägger sig på marken medan Stahlin smackar på sin häst som drar hans vagn. Följden blir att Tilburrys ena ben blir överkört och bryts som en sticka. Under tiden har även del Meco tätt följd av Roscoe Heed lyckats följa Stahlin över en kulle och undan skottlinjen. Tilburry kryper bakom en sten och börjar besvara elden och även del Meco har nu från sin position börjat skjuta. En segdragen skottepisod utspelar sig, men till slut har del Meco lyckats klättra runt och överraskat den siste angriparen och då har gruppen klarat sig utan andra skador än Tilburrys brutna ben. Den mycket upprörde Tilburry drar dock vapen mot Stahlin och skjuter även ett skott över honom och lugnar inte ner sig förrän del Meco avlossat en snuddkula.

Efter ytterligare en övernattning i det fria kommer sällskapet fram till en flod där en repflotte tar dem över för en ringa summa. De får lite information om andra förbipasserande av färjekarlen innan de kliver av och ger sig in i den lilla by som utgör Heavens River Pass. Utan att ha fått en klar blick av de fyra fem hus som finns där blir de konfronterade av ingen mindre än den man som de räddat för en dryg vecka sedan. Med honom både sonen och ytterligare ett par mannar, och en vild eldstrid utbryter. Stahlin smackar åter på sin häst och drar iväg med den skadade Tilburry på flaket. Roscoe Heed rider efter och del Meco låter sina revolvrar gå varma i kampen med motståndarna. Åter igen visar han sig kunna hantera en sexskjutare och de övriga i gruppen dyker ganska snart upp när den sista krutröken har lagt sig. Från invånarna, och framförallt prästen, får de nu veta att en man som visat sig vara Henry Reeves hittades naken och skadad yrande utanför Heavens River Pass. De tog honom till kyrkan och lät honom vila upp sig. Henry hade då i feberyran pratat något om en falsk orm, men inte nämnt mycket annat än sitt namn. När han började kvickna till kom dock två män inridande, en stor rödhårig med slokmustasch och en kraftig med ovårdat skägg. Den rödhårige hade släpat ut honom utanför kyrkan och helt kallblodigt skjutit honom varpå de sedan ridit iväg. Roscoe Heed blir naturligtvis helt förstörd av denna nyhet, och vill i raseri att rollpersonerna nu förutom pengarna även ska hitta och konfrontera de två mördarna. Godhjärtade som de är tackar de givetvis ja, och avböjer bland annat att köpa den lokala saloonen för 20 $ inklusive ett lager värt 18 $. Gruppen övernattar i alla fall på stället innan de ger sig av mot Wickenburg.

Sent följande dag når de staden, och möts utanför av en lynchning av en yngling som de väljer att betrakta på avstånd innan de rider in bland husen. Där visar det sig vara smyckat för nationaldagsfirande och hela sällskapet förutom Tilburry dras med i det hela. De får även veta att Henry Reeves arbetat på den lokala gruvan som konstruktör, men i övrigt slutar kvällen med en aspackad Stahlin och en lika full del Meco. Roscoe Heed stöter på en gammal ungdomskärlek som han försvinner med, och den packade del Meco träffar även han en ung donna från staden. Med tunga huvuden börjar så nästa dag med att ta Tilburry till läkaren. Han har blivit sämre, och doktorn väljer att hålla honom kvar för en period. På väg mot frukosten går de två kvarvarande till gruvkontoret och försöker få kontakt med chefen, men lyckas inte med detta på grund av en mycket sur receptionist.

 

SPELOMGÅNG #2

Bakfulla sitter del Meco och Stahlin på saloonen Magnolia och äter frukost när en av Stahlins suparkompisar från kvällen innan, Kris Morisham, kommer in. Han har varit i området för att köpa upp boskap till sin farm men ännu inte hittat något i hans blygsamma prisklass. De hälsar och han slår sig ner, och erbjuder sig sedan att följa med de nyfunna vännerna ut till gruvan för att se om de där vet något om Henry Reed som kan vara till nytta. Sagt och gjort, de provianterar och ger sig sedan dit och kommer lagom till arbetsdagens slut när arbetarna svalkar sig i saloontältet. Där inne ser del Meco mannen som givit dem upplysningar kvällen innan och inleder ett samtal. Det visar sig att han blir mycket oroad över att ritningar som Reeves gjort kan vara på vift, då han inte bara konstruerat hissar och liknande vid gruvan utan även konstruerat kassaskåpet på huvudkontoret. Under tiden de tre sover över skriver han ihop ett brev till direktören nere i Wickenburg. Dagen efter rider de tillbaka med brevet och ger sig omgående åter till gruvkontoret. De blir nu insläppta, och efter att direktören läst brevet erbjuder han dem 500 $ om de kan lämna bevis på att de två mördarna är röjda ur vägen eller att de inte har någon ritning över kassaskåpet. Rollpersonerna vill ha mer, men nöjer sig efter som de tidigare fått veta att gruvan går dåligt och direktören ytterligare förstärker detta rykte. Det visar sig nu att Morisham hört talas om ett ställe i närheten där det kan finnas billig boskap och att stället heter Lawless City. Bara namnet gör givetvis gruppen intresserad, och efter att ha tagit reda på vägen dit bestämmer de sig för ett besök efter att ha vilat upp sig resten av dagen.

De provianterar och ger sig sedan av västerut längs bergssluttningen, fortfarande utan att ha sett Roscoe Heed sedan nationaldagen. Utan att ha råkat ut för något speciellt ändrar de riktning till sydväst efter tre dagar på resande fot. Ytterligare en dag senare når de staden under eftermiddagen och ser först av allt en kista stå lutad mot skylten med stadsnamnet. Mannen i kistan stämmer trots en del förruttnelse mycket väl överens med beskrivningen av den rödhårige mördaren. De får senare veta att han dödats efter att ha försökt bryta sin in i Winters residens. Fastsatt på kistan sitter även en affisch som gäller en boxningsmatch tre dagar senare. De rider in, och ser genast en man som misshandlar en gammal kinesisk man medan ren tvätt virvlar omkring i dammet. Utan att ta någon större notis om detta lämnar de hästar och vagn och går runt i staden på en rekognoseringsrunda. När de anser sig klara och ska ordna ett rum för natten knuffar någon till del Meco bakifrån och börjar skrika åt honom. Ynglingen anklagar honom för att ha lurat Glen Johnson och utmanar honom på duell senare samma dag. Sagt och gjort, medan del Meco peppar upp sig ordnar de rum och inväntar tiden. De två männen möts på en dammig gata framför en mängd åskådare, och väntan på att någon ska dra blir lång. En dammvirvel gör dock att utmanaren tar sin chans, men del Meco försöker kontra. Ynglingen visar sig vara mycket snabb och får iväg ett skott först som slår in med väldig kraft på vänstra sidan av bröstet på del Meco. En hundradels sekund senare har del Meco dock avfyrat sin revolver och även han träffar i bröstet på sin motståndare. Strax efteråt ligger två medvetslösa män i varsin växande blodpöl på den dammiga sidogatan. Nu ser Morisham en man resa sig från ett tak och sikta på del Meco med en winchester. Han låter sitt hagelgevär tala, och i ett moln av träflisor flyger mannen bakåt. Folkmassan skingras i panik, och Stahlin drar sig fram till del Meco. Han och Morisham släpar del Meco till doktorn som snabbt gör sig redo för ett ingrepp. De två kvarvarande männen går ner till sidogatan igen och ser då att del Meco avslutat sin motståndare för gott då hans kamrater lyfter upp honom på en handkärra. De går till den lokala finkrogen och avslutar kvällen där innan de knoppar in.

Nästa dag tittar de till del Meco, som visar sig överleva, och sätter sig sedan för att äta frukost. Under frukosten dyker ingen mindre än en av stadens stora, mr Winters, upp. Han har hört om gårdagen och vill ha dem och då framförallt del Meco på sin lönelista så länge de finns i staden. Efter viss betänketid tackar de två ja och blir då tillsagda att lämna sitt hotell och komma på middag i Winters residens. Detta gör de, men får ett meddelande i hotellobbyn. Det visar sig vara från någon kallad Harding, och han vill träffa dem tio minuter senare. På Hardings spelställe kliver de in på kontoret och möts av honom och ingen mindre än sheriffen från Bradshaw. Även Harding vill ha med dem på sin sida så länge det är i staden, men efter en stund bestämmer sig Morisham och Stahlin om en tids betänketid. De går nu och kollar upp del Meco igen och försöker rådfråga honom, men han är alldeles för svag för att kunna ge några vidare svar. Istället går de till Winters residens och blir där bjudna på stek. De tar tillfället i akt att meddela honom att de vill vänta med ett helt positivt besked innan del Meco har frisknat till. Av någon anledning har Winters koll på att de besökt Harding, men de två tappra förklarar att de redan tackat nej till honom. Efter måltiden blir de anvisade varsitt rum i en närliggande byggnad och båda går och lägger sig.

Hastigt och lustigt har dagen för boxningsmatchen infallit, och efter att ha slöat sig igenom dagen köper Stahlin och Morisham varsin ringsidebiljett. Kampen är tuff och blodig, men till slut står Mox Sledge som segrare i mitten av sista ronden. Stahlin har under tiden hört coachen säga till Sledge att hålla igen på slagen. Det är många som blir glada och många som blir förbannade då de satsat pengar innan matchen, och när det visar sig att vadslagningskassan just blivit stulen utbryter vilt slagsmål. Rollpersonerna klarar sig dock undan hyfsat och är helt oskadade när Winters genom ett par skott i luften avbryter det hela. Han och Harding drar igång ett uppbåd och Morisham anmäler sig som frivillig. Stahlin å sin sida väljer att vila resten av dagen, liksom han gör även nästa dag då Morisham under tiden rider vidare med uppbådet. Kvällen avslutad dock med att Stahlin hör något på taket och med dragen revolver går ut på balkongen. Han ser inget, men hör att det verkar vara någon där. För att vara på den säkra sidan hämtar han en av Winters vakter och klättrar sedan efter. Han hinner se boxaren Mox Sledge få en kula i benet och åka ner i backen innan han får order om att rusa dit och bevaka honom. Doktorn hämtas och en bandagerad Sledge låses in i källaren med Stahlin som vakt utanför. Dagen efter krävs nu vila för Stahlin och inte förrän på kvällen ger han sig ut en runda, och träffar då på Roscoe Heed som genom en stor portion tur har hittat och hunnit ifatt dem. Under samma dag rider Morisham vidare med uppbådet innan han får höra att spåraren visat sig vara en klåpare och att man valt att återvända för tillfället. Även nästa dag rider Morisham med uppbådet, men nu tillbaka mot Lawless City. I sin väntan på att del Meco ska tillfriskna och Morisham komma tillbaka slappar Stahlin, och engagerar sig endast då Heed åter kommer förbi för att prata. Han berättar nu att han efter besöket kvällen innan såg en man utanför som han trodde var Henry Reeves. När mannen vände sig om såg han dock att det var en yngre man, men han kan svära på att kostymen han bar var den som Reeves hade på sig när han reste iväg för att sälja ritningen. Med denna information inväntar Stahlin Morisham, och drar sig då till minnes att han sett en man passande beskrivningen under middagen hos Winters. Just hos Winters avslutar Morisham sin tid med uppbådet, då det bjuds på sen middag vid ankomsten i Lawless City. Han går sedan upp till Stahlin innan läggdags och mottar då den nya informationen som Heed lämnat. Morisham säger sig då ha sett en yngling bärandes den bruna kostymen under uppbådets middag hos Winters strax innan. Med denna nya kunskap går de två åter till sängs.

 

SPELOMGÅNG #3

Tidigt nästa morgon går Stahlin och kollar upp hur det står till med del Meco. Han anser sig kunna röra på sig hjälpligt, och efter att ha blivit uppdaterad om vad som har hänt följer han med Stahlin till pensionatet och flyttar in där. Sjusovaren Morisham går upp och alla tre sätter sig för att äta frukost och diskutera framtiden. Efter många om och men bestämmer de sig för att gå ner till Berkley Harding för att se vad han har att säga om situationen i staden och kanske kan ge någon information om några frågetecken som finns i gruppen. När de närmar sig stället ser de att det gamla badhuset står i brand, snabbt som ögat hjälper Stahlin och Morisham till med släckningsarbetet. Bordellen vägg i vägg ligger ett tag risigt till, men med hjälp av rollpersonerna lyckas man hålla elden därifrån och Stahlin får en fribiljett om han är intresserad. De går sedan vidare ner till Hardings högkvarter, men nekas inträde och går därifrån. Istället glider de tre runt på stan och yrar olika idéer och pratar med Winters vakt innan de bestämmer sig för att det är dags för middag. De går åter tillbaka till pensionatet och fortsätter sitt snack under måltiden. Under samtalet presenterar del Meco dock oförsiktigt nog den redan diskuterade idén om att skjuta Winters! Några av hans mannar snappar upp konversationen och när de tre rollpersonerna går ut på gatan står fyra av Winters närmaste män där. De blir beordrade att släppa sina vapen, men del Meco behåller sin kniv och Stahlin sin Derringer innan de under vapenhot går in på saloonen mitt emot.

Rollpersonerna, främst genom del Meco, försöker förklara sig men Winters män verkar inte riktigt köpa historien. Det verkar dock som om de är beredda att låta saken vara tills Winters kommer tillbaka från sin affärsresa innan de tar till våld. En av männen verkar dock vilja annat, och efter att ha tagit en rejäl sup borta vid baren närmar han sig bordet där konversationen fortgår. Mannen lyfter sitt vapen och Stahlin drar snabbt sin Derringer och avslutar honom med ett skott i bröstet. Full panik utbryter och resterande tre av Winters män reser sig snabbt och griper efter sina vapen. Morisham sitter lugnt kvar på sin plats för att inte bli skjuten medan del Meco kastar sig ner på golvet i riktning mot det närmaste fönstret. Stahlin kastar sig även han för att försöka komma bort till närmaste annat bord. Under tiden Morisham sitter kvar, till slut med en pipa pekande mot sin panna, tar sig Stahlin i skydd bakom ett bord och del Meco tappar sin kraft i kroppen efter att ha landat på sin gamla skada. Winters män får upp sina vapen och en av dem skjuter ett par gånger mot Stahlin utan att träffa. Under tiden sparkar en av de andra del Meco i huvudet så att han tappar medvetandet och går sedan bort och rundar Stahlin bakom bordet. Både Stahlin och Morisham ger sig nu och alla tre blir slutligen bundna till händer och fötter och släpade till fängelset där de blir inlåsta i varsin cell i väntan på att Winters ska återvända.

En dag går där de åtminstone lyckas bli av med sina rep på grund av Morishams flinka fingrar. Tiden förflyter annars utan reella flyktplaner och del Meco ligger mörbultad och svullen i ansiktet på sin brits Framåt eftermiddagen nästa dag har Stahlin fått kontakt med en pojke utanför cellfönstret som hjälper dem att hämta Roscoe Heed. Stahlin får honom att hämta likvagnen och ställa sig på baksidan för att kanske kunna dra ut fönstergallret. Under tiden har del Meco dock även han blivit befriad från sina rep, och kommer på att han kan dyrka upp lås! Med hjälp av spännet på ett av sina patronbälten befriar han sig själv och till slut även de andra två. Heed dyker upp på baksidan av finkan och väntar där på att bli kontaktad igen. Rollpersonerna glider dock ut på gatan för att försöka ta sig genom en gränd till baksidan. Första gränden är blockerad och i den andra står en man och urinerar. Morisham bestämmer sig dock för att ta gränden med mannen i och ser inte förrän Stahlin varnar honom att det är en av Winters män. Det blir knytnävsslagsmål mellan mannen och Morisham och även Stahlin försöker blanda sig i med några rallarsvingar. Till slut har de arbetat sig ut mot baksidan och både Stahlin och del Meco tar sig bort till den väntande vagnen. Morisham har dock fortsatta problem och det hela löser sig inte förrän mannen har ropat på hjälp och Stahlin dunkat till honom några gånger med en planka från sin vagn. Under några skottsalvor efter dem lyckas hela gruppen till slut ta sig helskinnade ut från staden och de slår läger i en dunge vid bergskammen några timmar därifrån. Tre tunga dagar passerar där de levt på dagg och några ätbara växter del Meco hittat innan de når sitt mål, Wickenburg.

Trots att timmen är sen tar del Meco sig till läkare för att behandla sina skador och de andra tre tar in på hotell. Dagen efter sammanstrålar alla och Heed lånar vagnen för att ta sig tillbaka till Lawless City för att hämta sina saker där. De andra tre tänker vila upp sig och beställer rum på ett billigare pensionat och Stahlin öppnar sin stora plånbok för att fylla på deras vapenarsenal och övrig utrustning. Två dagar passerar utan att något egentligt händer innan de vid middagen hör skottlossning på gatan utanför. Genom fönstret bevittnar de hur ett rån genomförs av minst fem man i gruvkontoret där de själva tidigare har varit. del Meco tar sig till dörren och drar några salvor mot de flyende banditerna och ser hur sheriffen och hans män både skjuter några skurkar och själva blir nergjorda. Morisham och Stahlin tittar genom fönstret och Morisham bestämmer sig för att hjälpa del Meco. Ett par av skurkarna blir träffade, men de kan inte hindra att de kommer undan och att både sheriffen och hans två vice samt två i personalen och gruvbolagsdirektören blir dödade. När lugnet har infunnit sig börjar de röja upp i området och Morisham drar igång ett uppbåd medan del Meco tar över ruljansen vid sheriffkontoret, Stahlin å sin sida gör givetvis strålande affärer med att ta hand om kistsnickring och under följande dagar även begravningar. Uppbådet är ute en dag innan de vänder och tar en annan runda hemåt. Samma dag som de återvänder har det strax innan varit tre vicesheriffer från Bradshaw och lämnat in sju stycken banditer som de skjutit ihjäl. Vicesherifferna berättar att det inte fanns något byte bland de männen, men att de kanske delat på sig. I vilket fall som helst så hade en av dem dödligt sårad erkänt att det var de som rånade gruvbolagskontoret i Wickenburg. del Meco är tveksam till informationen, men får namnet på de tre vicesherifferna och nöjer sig med att de finns i Bradshaw om något skulle behöva kollas upp. Under den följande dagen händer inte speciellt mycket. De bestämmer sig dock för att gå till borgmästaren för att se varför det inte installeras en ny sheriff och varför gruvbolagskontoret står orört. Det visar sig att borgmästaren och några andra just då sitter i möte om saken, så rollpersonerna låter saken bero tills vidare. Dagen efter vilar de mest och väntar på information och Roscoe Heed dyker upp med sin utrustning och Stahlins vagn. De diskuterar då framtida planer med honom och går sedan och lägger sig tidigt för natten.

 

SPELOMGÅNG #4

Efter en god natts sömn vaknar de tre hjältarna och sätter sig vid frukostbordet för att diskutera vidare. De känner att spåret efter pengar och mördare har kallnat och deras mod har sjunkit ner i stövelskaften. Borgmästaren i Wickenburg kommer förbi och tackar del Meco för tjänsterna som tillfällig sheriff, men meddelar att en ersättare är på väg med diligensen senare under dagen. De ser även att gruvbolaget stängs igen och försätts i konkurs. del Meco hänger i en gungstol utanför hotellet och även de två andra slår mest dank i väntan på att något ska hända. Under eftermiddagen dyker diligensen upp och ut kommer bland annat den nye sheriffen. Med på färden har dock även en person varit som när han går förbi dem gör igenkännande miner. Ganska omgående kommer del Meco på att det är McLean, vapenhandlaren som köpt revolverritningen. Rollpersonerna fattar genast misstankar och bestämmer sig för att framöver kalla sitt slöande för övervakning.

Följande dag dyker tre ryttare upp utanför hotellet. En av dem går in och går upp på övervåningen. Han kommer snart ut och rider iväg med sina kamrater. Stahlin snappar dock upp att han pratar om ”häst”, ”en timme” och ”Thorn möter upp”. Flera idéer kastas fram, men när diligensen åter ska åka från staden bestämmer sig Stahlin och Morisham för att hänga på. De åker efter i en timme och bestämmer sig sedan för att återvända utan att ha sett något märkligt. Under tiden dyker de tre ryttarna upp igen och samme man går in på hotellet. Efter en stund kommer han ut och har då McLean med sig. Alla fyra rider därifrån utan att den skadade del Meco kan följa efter och se var de tar vägen. När alla tre åter är samlade letar de igenom staden efter männen, men bestämmer sig till slut för att de antagligen har stuckit. Den idén följer de upp när de dagen efter åker iväg åt det håll del Meco senast såg dem. Färden går i vagn mot sydväst och första dagen bjuder inte på annat än en halvdöd kalv som del Meco skjuter och med hjälp av Morisham grillar till färdkost.

Direkt på morgonen efter drar de vidare och ser en skylt till ett ställe vid namn Johnson. De svänger upp i bergen, men ser att det är en spökstad övergiven sedan länge. Istället fortsätter färden västerut tills de når en diligensstation. Där får de sovplats och mat och även en del information från diligenskuskarna om männen de förföljer. Ytterligare en tidig morgon inleds med färd i vagn västerut. De ser Kirkpatricks gård dit diligensstationsföreståndaren skickat de fyra männen ett par dagar tidigare. En väldigt sur irländare ger dem en del information innan han kör dem på dörren så resterande delen av dagen spenderas i det fria, liksom natten. Vargyl i närheten skrämmer upp dem något så en vaktlista ordnas, men inget allvarligt händer. Istället fortsätter färden ut på prärien nästa dag där de möts av mustanger och frodigt gräs. De når ännu en diligensstation, ett trevligt ställe som för tillfället är utan gäster. Med smicker hos frun och lite dollar får de mat och husrum och kan för första gången på länge sova ut. Resan fortsätter nästa dag över prärien tills de möter en karavan och slår följe med den mot La Paz. Av ledaren, Dick Higginbottom, får de tips om Happy Miner Saloon och en flicka vid namn Polly. För att kunna åka fortare lämnar de karavanen redan nästa dag och ger sig upp i bergen. Efter ytterligare en dags resa genom bergen når de La Paz på kvällen och tar in på ett pensionat. Trots sin trötthet ger de sig ut på stan i jakt på Happy Miner, och även Polly. De hittar saloonen, som verkar vara ett riktigt festligt hak, och ser efter ett tag även en av de två ryttarna och även en annan man. Den andre mannen passar in på beskrivningen på en av de två män som sköt ihjäl Henry Reeves utanför kyrkan i Heavens River Pass. När männen går förföljer de dem till deras hotell och bestämmer sig för att vara tidigt på plats nästa dag.

Strax efter att rollpersonerna dyker upp utanför hotellet ger sig de nu fem männen av. Snabbt som ögat hämtar Stahlin sin vagn och de sätter av efter männen ut från staden med riktning österut. Resan går åter upp i bergen, och trots att de tappar bort ryttarna så slår de läger med tanken att åka med första gryningsljuset. När de senare möter en diligens får de av kusken veta att han sett fem män en bit från vägen med riktning nordöst. Även våra hjältar väljer att lämna vägen och tar sikte mot en bergskedja som tornar upp sig i horisonten. Efter att ha mött en ensam ryttare som verkade undvika dem når de sent på kvällen bergsfoten. De bestämmer sig för att slå läger och anordna med vakthållning. Under sitt pass ser del Meco en eld som flammar en bit upp på berget, och de anser att detta är ett tecken på att de är på rätt spår. Även nästa dag reser de tre iväg tidigt och ger sig upp i bergen på en väg som Morisham har hittat under sitt vaktpass under natten. På en smal och slingrig bergsväg tar de sig fram med vagnen och ser inget annat liv än en gammal guldgrävare som muttrar något om tät trafik under dagen. När skymningen börjar krypa på kommer de ut på andra bergssidan och ser då ljuset av en lägereld längre ner vid foten av berget samt ett stort ljus som från en stad längre mot nordöst. De ställer vagnen och smyger sig fram mot lägret och ser då att det är männen de förföljt. Rollpersonerna överlägger ett tag och kommer fram till en plan där de ska överfalla under natten med Stahlin och del Meco som distansskyttar och Morisham på närmare håll med sitt hagelgevär.

När natten har blivit som mörkast sätter de sin plan i verket. Vakten vid lägerelden verkar dock uppfatta att något rör sig, och när Morisham gör sitt andra försök väcker han en kamrat och rör sig rakt mot den plats där Morisham ligger och trycker. Utan tvekan låter han sitt hagelblås tala och svärmen träffar den förste mannen rakt i ansiktet. Signalen har nu ljudit och del Meco lägger iväg ett skott som tar en av de sovande männen. Även Stahlin skjuter men missar, vilket han gör i varje försök under överfallet. Männen runt lägerelden vaknar upp och försöker fly för sina liv ut i mörket. Morisham lägger av ännu en hagelsvärm och träffar den andre mannen som var på väg mot honom i bröstet. Mannen som del Meco sköt ligger och skriker, men mexikanen lägger av ännu ett par kulor mot de flyende männen. Även Stahlin och Morisham skjuter några kulor innan den ene av dem, av del Meco identifierad som McLean, kommer undan. Den siste får dock två kulor i ryggen av del Meco och ett tyst lugn lägger sig över området. De undersöker packning och levande personer och får av den förste skadade mannen veta att en man vid namn Morgan skött kontakten med McLean och att de skulle hjälpa honom med något i Lawless City. Därefter stjäl de två hästar, en del vapen samt sadelväskor innan del Meco skär halsen av den överlevande mannen. Personen med två skott i ryggen andas ännu och identifieras som den skäggige med ljusbrun hatt, honom lämnar de dock åt sitt öde.

Trots viss tvekan att ge sig rakt ut i den becksvarta natten med vagnen ger de sig ändå av över prärien. Morisham har räknat ut att de antagligen är i närheten av Lawless City och de misstänker att McLean försöker dra ihop ett uppbåd efter dem där. Färden går nästan omedelbart helt fel. Redan efter några hundra meter, precis när de har nått den maximala hastighet de tänkt åka med, kör de på en större sten. Ena hjulaxeln knäcks och Stahlin lyckas endast med möda hålla sig kvar i vagnen. Däremot flyger del Meco i en båge ut i den svarta natten och slår med våldsam kraft ner på några större stenar. Han skrapar upp hand och smalben på vänster sida och slår i höger armbåge. Som om inte detta vore nog grenslar han även en sten och krossar därmed pungen och får en stor blödning. Redan i nedslaget tappar mexikanen medvetandet. Morisham lägger förband på honom och sedan väljer de två vakna rollpersonerna att vänta in gryningen för att kunna laga vagnen. Med det första gryningsljuset börjar Stahlin och Morisham att laga hjulaxeln med hjälp av det kistvirke som finns på vagnen. När detta är hjälpligt gjort tittar de till del Meco, men ser då att han under natten dragit sitt sista andetag! Lite bedrövade över oturen lägger de den döde på vagnen och tar sikte på någon gård i närheten. Inom några timmar når de gården och får där vagnen lagad ordentligt. De bestämmer sig för att stanna över natt för att vila upp sig och på så sätt kunna sova mindre under de närmaste dagarna.

Tre dagar senare når de två männen och liket Wickenburg. Där lämnar de in vagnen hos en hjulmakare och drar sedan till hotellet de tidigare stannat på. Roscoe Heed dyker upp och är nu nykter till skillnad från de två dagarna innan rollpersonerna lämnade staden. Han beklagar sorgen över del Meco, och öser beröm över den fallne hjälten. Stahlin styr upp en begravning för del Meco genom att snacka med prästen i området och dessutom tre gråterskor. Tidigt nästa morgon är det dags för begravning. Det blir en fin liten ceremoni där del Meco begravs med en nyinköpt sombrero som Stahlin kastar ner på kistan innan den täcks med jord. Morisham och Stahlin berättar under gravölet för Heed att de två män som sköt hans partner Henry Reeves nu är döda. De undanhåller dock att McLean antagligen har något med saken att göra. Heed blir i misären över sin partners död, och även del Mecos, glad över att saken nu är ur världen. Han vill tillbaka till sin fru och sina två barn och betalar mer än gärna ut de 200 $ per man som utlovat. Som en sista gest ger han dem även del Mecos del av belöningen att dela på.

Äventyret tar sitt slut och knyts ihop något sånär med några lösa trådar hängande. Stahlin och Morisham återfinns nu alltså i Wickenburg, Arizona, men vad blir deras nästa drag? Kan de stanna i området? Har McLean dragit ihop ett gäng busar från Lawless City för att jaga efter dem? Finns det några vittnen till deras överfall? Går Roscoe Heed säker under sin resa tillbaka till Phoenix? Frågorna är många, men de flesta blir besvarade när nästa äventyr för de båda överlevarna drar igång.

GRUNDÄVENTYR: Vem klämtar klockorna för?

SPELARE: Sekreteraren – Ralph Quinton

Kassören – Jeremiah Stahlin

Svenne H – Kris Morisham

Bogen – Nachise

Bergis – Joe Tilburry

 

SPELOMGÅNG #1

Efter den tragiska borgången av Rodrigues del Meco och dennes begravning vilar Stahlin och Morisham ut på det pensionat i Wickenburg de tidigare bott på. När de sitter där kommer Morishams gamla dräng, Ralph Quinton, in. Quinton är nu själv ägare av en gård och har varit ute för att ordna en del saker när han fått syn på några Wanted-postrar med sin gamle husbonde på. Efter lite efterforskningar har han fått reda på att en affärsman vid namn McLean har anmält dem för mord, mordförsök och rån och dessutom har en gammal guldgrävare som vittne. Med hjälp av den förrymde indianen Nachise, som för övrigt var bekant med Stahlin, lyckades Quinton mot alla odds spåra de två till Wickenburg. Att det gick så lätt oroar honom, och han föreslår att de ska ta sig över gränsen till Kalifornien för att gömma sig hos några män som Nachise känner. De två kvarvarande av det gamla gänget tycker att idén är bra, och en lång färd tar sin början. Efter fem händelsefattiga dagar når de La Paz där de sover över på ett pensionat. Följande dag tar de en färja över floden och lämnar Arizona bakom sig.

I Kalifornien steker solen och Morisham får lite problem med sin häst när skallerormarna sätter igång med sina skallror. De stannar till vid en missionsstation och tar lite öl samt förhör sig om området. Dagen efter når de gömstället som består av en timmerstuga uppe på en mindre meza. Ingången går genom en grotta där en stege finns till hjälp att nå platån. I stugan finns småtjuvarna Dick Crane och Waylon ”Bear” Hogan som välkomnar dem att stanna. Kvällen avslutas med en rejäl fylla. Dagen efter ber de två stugägarna att nykomlingarna ska ta sig till Silverrado för att proviantera. Själva har de ställt till med en del problem i staden och kan inte visa sig där. Morisham och Quinton ger sig av och når staden dagen efter. Där pågår en begravning av borgmästaren som dött i en hjärtattack. Den informationen får de av en gammal man som även berättar att sheriffen nyligen dött efter att ha blivit ihjälsparkad av en häst. Dessutom rånades banken av en man kallad Poder och dennes medhjälpare för ett par dagar sedan. Båda banditerna är maskerade, medan Poder är alltid tyst och det är medhjälparen som pratar. Den gamle mannen hade lyckats såra medhjälparen allvarligt med sin gamla buffelbössa, och visar glatt den intorkade bruna blodfläcken för rollpersonerna. Efter att ha snikit åt sig begravningsmat och öl provianterar de och reser tillbaka mot gömstället.

När de två återvänder vankas det matkalas för dem och de utsvultna i stugan. På morgonen vaknar Quinton av att det hörs ljud utanför. Han väcker Morisham och när de två ska gå ut genom dörren ser de några män som tar sig upp ur hålet i berget. Skottlossning utbryter och ganska tidigt såras Morisham allvarligt i bröstet. Efter många om och men lyckas försvararna dock fälla samtliga av angriparna utan att fler råkar illa ut. Både Stahlin och Quinton är bland annat med och klättrar ut på baksidan och överfaller angriparna från varsitt håll. Stahlin begraver de döda en bit därifrån och man ser till att deras ägodelar inte kommer att hittas. Nästa dag är det åter dags för besök. En yrande och blodig mexikan dyker upp och vrålar att han ska få hjälp. Mannen har endast boots och byxor på sig samt ett genomblött bandage över det bara bröstet. Bear bestämmer att mannen sak få hjälp. Hela gruppen anser att mannen kanske är den skjutne rånaren och hoppas att han ska avslöja någon information om var pengarna kan finnas. De vakar i skift under natten och en del information kommer ur den dödes mun. Det mesta är sludder på spanska. Men under den andra natten hör Stahlin orden ”Poder”, ”klockorna” och ”hör klockorna”. På morgonen är mannen död, han hade för övrigt känts igen av de båda stugägarna som småtjuven Gonzales från trakten. Rollpersonerna tänker nu att det kan röra sig om klockorna i kyrkan i Silverrado. För att få en andledning att ta sig dit bestämmer de sig för att använda Morishams skada som förevändning. Sagt och gjort, Stahlin och Quinton tar sig dit för att köpa bandage och konsultera med läkaren.

Mitt på dagen nästa dag når de staden. De hänger en stund utanför kyrkan och ser borgmästarens sekreterare, numera tillförordnad borgmästare, gå till kyrkan. Några minuter senare, klockan tolv, ringer klockorna. Sekreteraren går sedan iväg och går in i ett hus i en gränd. Stahlin och Quinton går till doktorn och får sina order om den skadade kamraten. De bestämmer sig sedan för att gå in i kyrkan och kolla läget. De smyger omkring i skeppet och kollar altaret innan de går in i sakristian. Rollpersonerna hittar inget de finner intressant förutom en lucka i golvet. De går ner där och hittar vin, gamla psalmböcker och lite bråte. De ser även ett låst skåp och två låsta kistor som de låter vara. Genom lite förfrågning får de veta var den gamle gubben bor och rider ut till hans skjul utanför staden. Av honom får de veta att sekreteraren möjligen inte syntes till när banken rånades. Quinton anser dock att mannen verkar för lång för att passa på den beskrivning de fått av rånarna. För att kunna fortsätta nästa dag tar de in på det lokala hotellet. Nästa dag inhandlas bandage och whiskey och de iakttar åter sekreteraren när han går in i kyrkan strax innan klockan tolv. Åter ringer kyrkklockorna och mannen går sedan ut och vidare till huset i gränden. De går dit och funderar på om de ska knacka på när sekreteraren kommer ut. I händerna har han en trälåda. Han är hjälpsam och säger att lådan innehåller nya psalmböcker som han ska till kyrkan med. Rollpersonerna följer med och ser när han lämnar lådan på bordet i sakristian. Av prästen får de sedan veta att sekreteraren är kyrkvärd i staden på sin fritid. Utan fler idéer bestämmer sig de två för att återvända till gömstället. De kommer dit dagen efter och ser då att Morisham har börjat röra på sig. Uppenbarligen har han gjort en del mindre försök sedan dagen innan. Samtliga rollpersoner går igenom detaljerna runt hela soppan, och de bestämmer sig sedan för att resa ifrån gömstället. Dagen efter reser Quinton, Stahlin och Morisham med häst och vagn mot Silverrado. När en halv dags färd återstår slår de läger och diskuterar de fakta de har och vad som ska göras i Silverrado.

SPELOMGÅNG #2

Efter en tidig frukost beger sig de tre rollpersonerna iväg. De når Silverrado runt middagstid, och väl där träffar de Nachise som sett dem komma in i staden. Överallt är det pyntat och flera marknadsstånd står uppställda i staden. Ett rum ordnas till Morisham där han kan vila och läka sina skador så gott det går. Under tiden samtalar de övriga tre om vad som står på programmet och vilka eventuella ledtrådar som kan finnas på var antingen Poder eller hans byte kan finnas. Det visar sig att festligheterna i staden beror på det stundande borgmästarvalet, och i sin jakt på information om borgmästarens sekreterare ger de sig till stadshuset. Informationen som hämtas där är knapp, och istället slutar det hela med att de får hjälpa till med att sätta upp ett mindre antal banderoller. Moralen i gruppen sänks ytterligare, inga som helst ledtrådar verkar finnas. På banken får de inte veta något speciellt förutom att bankiren tänker stödja motståndaren i valet, och sheriffen går inte ens att få tag i. De har dock luskat ut att kandidaterna ska hålla tal två dagar senare, och bestämmer sig för att avsluta kvällen med lite alkohol och sedan gå till sängs.

Ungefär mitt på dagen vaknar de efter att ha sovit ut ordentligt. Gatorna utanför är fyllda med människor som kommit in från landsbygden runt omkring, och ännu fler marknadsstånd finns tillgängliga. Var de än planerar att gå måste de tränga sig fram och använda sig av sina vassa armbågar. Första anhalten är sheriffen. Han är nu inne, och presenterar sig som Samuel Reeves. Reeves anlände till staden tidigare i veckan för att ta över efter den nyligen avlidne företrädaren. På grund av festligheterna har han inte kunnat ta tag i fallet med Poder, och känner endast till efterlysningssumman samt att han troligen inte genomfört något rån efter det i staden. Med hängande huvuden och slut på idéer glider de åter ut på de fullpackade gatorna. Quinton går till barberaren för att ansa skägget och hoppas på att få några upplysningar där. Även där kammar de dock noll och bestämmer sig för att dra till saloonen och spåna vidare över ett glas eller två. Trots att det är fullpackat med folk lyckas de hitta ett bord. Inte långt senare ser Stahlin en enarmad och enögd man i gammal sydstatsuniform gå rakt mot deras bord. När han är framme slår han handflatan i bordsskivan och går vidare till baren för att beställa. Kvar på bordet ligger en handskriven lapp med ett meddelande om möte på Lucifers Abode om en timme. Rollpersonerna blir lite uppiggade av att äntligen ha något att gå på och bestämmer sig för att ge sig av genast. Nachise känner till staden och lotsar dem åt södra delarna av staden. Trots den tidiga avfärden är de inte på plats förrän en halvtimme senare på grund av allt folk. Lucifers Abode är en mindre sylta där småbus, kofösare och sadelluffare spelar och dricker bort sina pengar. Standarden verkar inte vara hög, men mycket folk finns i lokalen. Längst in i hörnet ser de sydstataren sitta tillsammans med en yngre man i kostym som verkar något malplacerad. Han vinkar dem åt sig och de går dit för att slå sig ner. Den yngre mannen tar till orda och berättar att han skulle vilja ha rollpersonernas beskydd. Han presenterar sig som Louie Talab och visar upp en portfölj som han vill sälja till någon. Mer hinner han inte säga innan några skott hörs utanför. Omedelbart efteråt flyger dörren upp och i dörröppningen ställer sig en man i svart dustcoat och svart slokhatt. I handen bär han en rykande revolver. Mannen tar ett par kliv in och bakom honom fyller ytterligare fyra man på. Talab varnar rollpersonerna och träffas sedan av ett skott i axeltrakten. Överallt i lokalen välts bord omkull och folk kastar sig på golvet. Quinton är snabbt nere på golvet och tar sikte på att krypa under bordet. Stahlin kastar sig också omkull och kryper bakom en av de tunnor som håller upp plankorna som bildar bardisk. Nachise vräker sig åt andra håller och tar där sikte på ett bord som några andra har vält. De svartklädda männen börjar skjuta vilt in i lokalen, och på några håll besvaras elden.

Stahlin ser ganska snart en lucka i golvet en bit från bardisken och hoppar ner där. Quinton kryper under bordet och vräker sedan omkull det bakom sig som skydd. Han ser att Talab har stoppat ytterligare fyra-fem kulor och med röd fradga runt munnen verkar dra sina sista andetag. Nachise slänger iväg några kulor mot de svartklädda, men lyckas inte göra någon riktig skada. En fotogenlampa skjuts ner från taket och en eld börjar sprida sig mitt i rummet. De två kvarvarande börjar tänka på flyktvägar när det visar sig att de svartklädda männen fortsätter att skjuta in i rummet. Alla vägar verkar dock stängda. Elden sprider sig, och Quinton bestämmer sig för att krypa bakom bardisken mot ett fönster på andra sidan lokalen. Nachise å sin sida tänker först chansa på ett andra fönster, men ångrar sig och siktar på bardisken. Strax därpå ser de båda hur en dynamitgubbe seglar genom luften och landar en bit ifrån dem. Paniken infinner sig, men Quinton får syn på luckan i golvet och kastar sig ner där. Nachise har sett vad som hänt och kastar sig även han ner i luckan. Ovanför dem hörs en smäll och damm, grus och träflisor yr över de två i hålet. Under tiden har Stahlin tagit sig ut från rummet luckan ledde till genom att slå upp källardörrarna. Hans flyktväg stoppas dock av ett jätteslagsmål på baksidan, så han står och väntar i en återvändsgränd när de andra två dyker upp. Nachise såg några svartklädda som trängde sig fram genom slagsmålet, så de väljer att ta den enda vägen ut från återvändsgränden, genom en dörr på sidan av grannbyggnaden till Lucifers Abode.

De kommer in i en lagerlokal som håller på att renoveras. Nachise använder en tvärslå för att stänga till dörren bakom dem. När det är gjort ser de en fetlagd man som kommer emot dem från en dörr på andra sidan. Med sig har mannen tre hantlangare som backup. Han frågar rollpersonerna om de har Louie med sig, eller om de kanske är hans representanter. De hinner inte svara innan en smäll hörs bakom dem när dörren sprängs. I samma ögonblick tar en av hantlangarna fram en dynamitgubbe som han slänger över rollpersonerna. Ytterligare en detonation hörs och lokalen fylls av murbruksdamm och träflisor. Sikten är praktiskt taget noll i lokalen när de tre rollpersonerna försöker ta sig ut. Bakom dem hörs vrål och några skottsalvor avlossas, dock utan att träffa. De famlar i dammet en kort stund innan de når dörren och springer ut täckta av damm och blod från flertalet småsår, något som dock det strilande regnet snabbt sköljer bort. Rollpersonerna kommer rakt ut på den livliga gatan och börjar röra på sig när en man med brun kostym kommer fram och frågar massa frågor. Quinton snäser dock effektivt av honom, och de börjar bana sig väg genom folkmassan. Från byggnaden uppenbarar sig dock tre skuggor som kastar bort tegel och gamla plankor. Snart hör de skott som avlossas efter dem igen och ett par, tre oskyldiga människor träffas och faller till marken. Panik uppstår och de tre kan försvinna utan att bli träffade. Under en ganska lång tidsperiod irrar de längs gatorna och tycker sig överallt se svartklädda män på väg mot dem. En gång ser Quinton till och med en man stå och prata med sheriffen och sedan peka rakt mot dem. Efter några om och men bestämmer de sig för att ta sig ut ur staden för att tillbringa natten utomhus. De hittar ett buskage de gömmer sig i, men blir snart störda av en man som kommer emot dem. Det visar sig dock att mannen endast varit där för att urinera, men de byter i alla fall position för säkerhets skull. De ligger i sitt hide-out några timmar innan de bestämmer sig för att ta sig in till staden och hämta sina grejer. Vid hotellet upptäcker Stahlin en väggtidning han tar ner och tar med sig upp på rummet. Endast han är läskunnig och berättar något om vad som ska hända framöver och vad som hänt i staden. Slutligen bestämmer de sig för att sova på hotellet, men i samma rum.

Följande dag väcks de av en knackning på dörren. En man som presenterar sig som Joe vill prata med dem. När de vägrar släppa in honom skjuter han in en lapp under dörren där ett meddelande finns nedklottrat. Meddelandet talar om ett möte vid en ruin 50 meter åt nordväst. De tre dividerar om var platsen kan vara och ger sig sedan ut på stadens gator. De möts omgående av en irriterad man som uppenbarligen är Joe. Han talar om för dem att platsen ligger 50 meter nordväst om staden, en plats de ganska snart tar sig till. Väl där möts de av en liten skinntorr man som erbjuder dem pengar för väskan, en summa som ska minska med 25 $ för varje timme som går. Rollpersonerna bestämmer sig för att acceptera erbjudandet då de ändå inte kan läsa ut vad som står i dokumenten. De försöker dividera lite om priset, men mannen säger endast att han är en budbärare och inget annat. Stahlin bestämmer sig för att stanna i staden, men Quinton och Nachise rider ut mot den gård de fått beskrivet för sig av den skinntorre. Efter cirka en och en halv timme når de platsen där ett stort hus i plantagestil finns omgivet av en stenmur. De blir insläppta och får se ett hem fyllt av lyx och prakt. En vakt guidar dem till vardagsrummet och ut på en terrass där en man vid namn Levinson tar emot dem. Han presenterar sig och erbjuder dricka innan han tar dem med in för att lämna över pengarna. En av rollpersonerna får då syn på ett par svartklädda män som tar sig över räcket till terrassen. I samma stund hörs en explosion från ytterdörren och skottlossning inleds. Levinson tar väskan och rusar mot en dörr och rollpersonerna följer efter samtidigt som vardagsrummet börjar rökfyllas. De kommer in i ett litet avkopplingsrum som de snabbt barrikaderar sig i. Rummet visar sig innehålla ett fönster vilket de använder för att ta sig ut från huset. Väl ute på den gröna gräsmattan kommer de på att hästarna står på framsidan. Nachise och Quinton smyger fram till huskanten och ser då två svartklädda män som håller vakt vid dörren. De kastar sig runt hörnet och avlossar varsin runda. Båda får in träffar, men de hör att åtminstone en fortfarande är i livet. Utan att tappa modet gör de om proceduren ett par gånger och lyckas till slut sätta även den siste vakten ur spel. Med så snabba steg som den tjocke Levinson tillåter tar de sig sedan fram till hästarna och sätter av i sporrsträck mot den närmaste grannen. Väl där blir Quinton omplåstrad för det ytliga sår han fått under skottlossningen vid husknuten. Levinson ber sedan rollpersonerna att ge sig av och säger att han ska reda upp det hela, och en dräng skickas också iväg för att hämta lagen från Silverrado. För att visa sin tacksamhet ger han dem lite extra dollar och sedan tackar rollpersonerna för sig. Quinton och Nachise tar sig utan problem tillbaka till Silverrado där de möter upp med Stahlin på hotellet. De har hunnit bli sen eftermiddag när alla tre åter finns samlade i ett av rummen.

SPELOMGÅNG #3

På kvällen samma dag dyker Joe Tilburry upp. Efter att ha legat med brutet ben hos doktorn i Wickenburg, har han efter många om och men lyckats spåra upp Stahlin. Tidigare hade han även hittat del Mecos grav på kyrkogården i nämnda Wickenburg. Tilburry blir informerad om vad som pågår i Silverrado, men för övrigt händer inte speciellt mycket innan de får syn på en scen på gatan. Det är en präst som blivit slagen på käften av en välklädd man som skrikit okvädningsord till honom och hotat med värre saker. Gänget snackar med sheriff Reeves, som dock inte kan hjälpa så mycket. Dock går han med på att tillfråga rollpersonerna om han behöver hjälp i framtiden. Större delen av kvällen går åt till att slöa på hotellrummet, men Quinton går i alla fall förbi Lucifers Abode där han träffar småskurken Bear. Denne berättar om ett planerat tillslag i La Paz, och lovar att kontakta Quinton igen när det är dags för avfärd.

Även följande dag segar sig fram för de inblandade. Utan några som helst ambitioner sitter de mest och slöar på sitt hotell och väntar på att något ska inträffa. Quinton gör dock stan för att se vad det finns för olika entreprenörer där, och Nachise går till handelsboden för att köpa sig en hjortskinnsskjorta. Till slut kommer gruppen överens om att gå ner till Mr. Lucas, borgmästarkandidaten som även har hand om diligensbolaget. De berättar för Lucas att Levinson har några papper och att denne uppehållit sig i Lucas lagerbyggnad. Lucas tackar trumpet för informationen och ger sig sedan iväg, troligen till Levinson. I brist på nya uppslag beger sig åter rollpersonerna till hotellrummet. Efter några timmar knackar det på dörren. Mannen presenterar sig som Ed och säger vänligt men bestämt till rollpersonerna att Mr. Levinson skulle uppskatta om de inte gick och pratade vitt och brett om affärsuppgörelser. Något oroade för vad de ställt till med går rollpersonerna ner till Lucifers Abode igen och ägnar kvällen till att supa. Nachise bekantar sig även väldigt ingående och intimt med en av glädjeflickorna, Silver Belle. På vägen hem till hotellet får Morisham syn på en väggtidning och tar den med sig. Den visar sig innehålla diverse information om vad som pågår i staden, men inget fångar rollpersonerna intresse förutom artikeln om skottlossningen hos Levinson.

Efter att ha sovit ut ordentligt vaknar rollpersonerna mitt på dagen av kyrkklockan som ringer. De går ner för att äta frukost, och hör då ett tumult utanför på Main Street. En vagn från Silverrado Mining Company har kommit in till stan, och runt den står en folkmassa. Det visar sig att det på vagnen finns ett lik. Liket är ingen mindre än den präst som på söndagskvällen fått en smäll på käften. Genast går tankarna till att det är mannen med kostymen som dödat prästen. Rollpersonerna vet att han finns i samma korridor som de bor i på hotellet. Nachise, Stahlin och Tilburry drar in på hotellet medan Morisham och Quinton går ner till sheriffen för att se vad som händer. Vid sheriffkontoret står vagnen och sheriffen skickar genast iväg två vice-sheriffer. Han tar sedan sin winchester och sätter av upp mot Golden Sun Saloon. Morisham och Quinton följer gruppen hack i häl. Under tiden har Tilburry och Nachise knackat på den dörr som leder in till kostymmannens rum. De får dock inget svar trots att de hör ljud därifrån. När de tittar ut från Stahlins rum ser de att fönstret är öppet och att gardinerna fladdrar i vinden. Har mannen flytt? De går ut och tar Stahlins vagn till hjälp för att nå upp till fönstret. Nachise tar sig in i rummet, men upptäcker att ingen finns där. Det enda som återfinns är en kappsäck med en rock, lite bestick och en kartong patroner i. Besvikna väntar de in de andra två rollpersonerna. Just de två har sett mannen släpas ut från saloonen av två vice-sheriffer. Strax därpå kommer sheriffen med två män i släptåg som han hämtat på saloonen. Åter igen är det hotellrummet som gäller för rollpersonerna efter att utan framgång ha letat efter Mr. Lucas och efter att ha försökt få information av sheriffen.

Framåt eftermiddagen får Quinton för sig att han ska ge sig ut på stan en sväng. Han går förbi Silverrado Daily, som dock är stängt, och stadshuset. Vid stadshuset får han knapphändig information om de två kandidaterna i borgmästarvalet. Quinton går sedan till barberaren för att ansa skägget och kanske få lite information. Dessvärre visar det sig att barberaren inte bryr sig så mycket om valet, men troligen tänker rösta på Denkins. När Quinton är på väg tillbaka slår åter kyrkklockorna. Han undrar varför, och när en stadsbo tillfrågas visar det sig att det är dags för rättegång i skolan. Quinton tar sig dit och sätter sig bland åhörarna. Förutom åklagare, försvarsadvokat, domare och sheriff finns även en jury, några vice-sheriffer samt ett tiotal åhörare samlade. Åklagaren kallar tre vittnen, två män som ingripit och bevittnat överfallet under söndagen, samt en man från gruvbolaget som sett kostymmannen, Lucas Jameson, rida från mordplatsen. Försvarsadvokaten kallar endast Jameson själv. Denne uppträder förvirrat och säger sig ha sovit när mordet begicks. Dessutom var mannen ingen präst utan en svindlare som Silver Belle kände sedan tidigare. Domen skjuts upp till nästa förmiddag, och Quinton går till hotellet för att berätta vad som hänt. Efter informationen går rollpersonerna ner till saloonen och till Lucifers Abobde. Saloonen ger inte mycket information, men på Lucifers lyckas Quinton få veta att Silver Belle inte kände prästen, men väl Jameson. Prästen hade hon bara träffat när han var där för att försöka få dem att sluta med sitt yrkesutövande. Nästa förmiddag faller domen, skyldig. Galgen snickras det redan på när rollpersonerna hakar på åhörarna till saloonen för lite gratisdricka, men bestämmer sig snart för att röra på sig. Quinton snackar med Hornsby på Silverrado Daily, men denne har fullt upp med att trycka nästa nummer. Ytterligare ett försök görs nere hos diligensbolaget, men ingen är där. Dock har Mr. Lucas skrivit en lapp och satt på dörren som berättar om öppnande nästa dag. De går även in i lagret för att snoka, men blir bortkörda av en arbetare. Morisham, Stahlin och Tilburry sätter sig åter igen för att uggla på hotellrummet. Nachise och Quinton däremot bestämmer sig för att det är dags för en rejäl bläcka. De sitter ett tag på Lucifers Abode innan de raglar hemåt utan att ha stött på några intressanta personer. Strax utanför hotellet ser de tre män som springer ut från banken. Blixtsnabbt drar de sina vapen och börjar skjuta samtidigt som elden besvaras av rånarna. Från en gränd dyker sheriff Reeves upp och skjuter ner en rånare med sitt hagelgevär. Kulorna yr runt Quinton och Nachise, men trots detta och trots fyllan lyckas Quinton skjuta en av dem i armen. Den siste fäller sheriffen med hjälp av sin revolver. När striden är över kommer de andra tre ut från hotellet och får se vad som hänt. Samtidigt kommer två vice-sheriffer fram till sheriff Reeves och meddelar att de slutar. Reeves säger till rollpersonerna att de ska träffa honom om en timme på sheriffkontoret. Efter en hel del kaffe för Nachise och Quinton går hela gruppen till kontoret en timme senare. Reeves blir då omplåstrad för en skada han fick under eldstriden. Han berättar att en av de döda var Johnny Strickland, lillebror till revolvermannen Gordon Strickland. Denne kommer antagligen att dyka upp för att utkräva sin hämnd på dem som sköt. Reeves erbjuder därför Quinton en vice-sheriffstjärna och Nachise samma privilegier fast utan officiell utnämning, de andra tre får nöja sig med att bli utan erbjudande. De accepterar och får då gratis stallplats, gratis logi på pensionatet samt 2,5 $ om dagen i lön. Första uppdraget blir att lämna mat till Jameson i finkan. Quinton sköter detta uppdrag och får då lite information från Jameson. Han menar att prästen hette Andrew Carrigan och var en skojare som han tidigare hängt med i Durango. Båda männen skulle då ha varit stamkunder hos Silver Belle. Quinton tar med sig informationen till de andra fyra när de åter sitter på hotellet och snackar igen vad de har att gå på innan det är dags för en natts sömn innan det är dags att planera mottagandet för Gordon Strickland.

SPELOMGÅNG # 4

Följande dag vaknar Ralph Quinton och Nachise på pensionatet där de nu bor. De äter frukost och blir intervjuade av Terrence Hornsby på den lokala tidningen. Lagom till intervjun är slut kommer de andra i gänget till pensionatet för att smida nya planer. På vägen dit har de sett att det är dags för val i staden så alla går upp till stadshuset. Där står de två kandidaterna och försöker smörja sina väljare i sista stund. Quinton går in och kryssar för Edward Lucas på sin valsedel, efter en hel del hjälp med läsningen. I brist på annan underhållningen bestämmer sig sedan gänget för att bygga några provisoriska barrikader över fängelset och sheriffkontoret. De går runt och samlar ihop gamla lådor, tunnor och annan lump som kan hjälpa dem att skydda sig mot Gordon Stricklands kulor. Som en extra försiktighetsåtgärd inhandlar Quinton även några dynamitgubbar. De två vice-sheriffernas första uppdrag följer i början av kvällen. Det är hyrstallets ägare Farnham som anklagar smeden Sid Potter för att ha stulit en häst av honom. Hela gruppen följer med under inspektionsrundorna, men inget hittas som pekar på att någon häst skulle vara stulen, och än mindre att det vore smeden som i så fall stulit den. Morisham hittar under eftermiddagen en ny väggtidning, som mest koncentreras på valet, och han läser upp den och en han tidigare haft för resterande gängmedlemmar. Tanken att den mordåtalade Lucas Jameson är oskyldig vädras, och efter att ha konfererat en del bestämmer de sig för att kolla upp prästens ägodelar som finns i bevisskåpet på sheriffkontoret. Till att börja med verkar inget vara speciellt konstigt med sakerna, men bibeln han haft med sig ser väldigt oanvänd ut. Stahlin påpekar att den inte har många år på nacken och dessutom verkar det vara en vanlig folkupplaga. Nu väcks även tankar om att kika upp de arbetsplatser prästen skulle ha haft enligt Silverrado Daily, San Angelo och San Gabriel. Kan det vara så att en av missionerna är den de red förbi när de kom in i Kalifornien nästan en månad tidigare. På tidningen får de sedan reda på att Angelo ligger cirka tre dagar mot nordväst. Undersökningarna går vidare med ett besök hos begravningsentreprenören, något som sticker i ögonen hos både honom och Stahlin. Han har dock ingen vettig info att ge om hur liket såg ut eller vad hans kors runt halsen hade för kvalitet. De pratar åter igen med Lucas Jameson i finkan, och han hänvisar till sina tidigare uppgifter om att prästen var en bedragare och att Silver-Belle vet mer om saken. Sagt och gjort så går de bort till Lucifers Abode och söker upp Silver-Belle. Nachise tar sig ett snack med henne, men hon säger fortfarande att hon visst känner Jameson sedan Durango men att hon endast träffat fader Thomas här och att han då försökt få henne att sluta med sin prostitution. Med en del ny information i fickan, men med lika många frågetecken, går alla till sängs.
Efter frukost nästa dag blir det ett besök hos den lokale prästen. Stahlins tankar om bibeln får stöd när de konsulterar prästen, som dessutom säger sig ha haft lite eller ingen kontakt alls med den döde missionären. Han kan även berätta att San Gabriel ligger någonstans norr om Los Angeles, även den missionen cirka tre dagar bort. Valets utgång meddelas när gruppen passerar stadshuset, och det visar sig inte helt oväntat att Arthur Denkins utropas till ny borgmästare. Något som senare meddelas tillsammans med en del annat smått och gott i den väggtidning som hittas. Dagen går mot kväll utan att några nya idéer presenteras, och lite till mans ligger tankarna på Gordon Strickland och dennes väntade ankomst till staden. På eftermiddagen beslutas det dock att Joe Tilburry ska rida till San Angelo för att se om fader Thomas arbetat där och vad de i så fall har att säga om honom.

SPELOMGÅNG # 5

Under fredagskvällen samlas de återstående fyra på saloonen, men bestämmer sig ganska snart för att gå till sängs. På natten väcks dock Ralph Quinton och Nachise ur sin skönhetssömn av pensionatföreståndaren. Med sig har han en viss Benito Vargas som upphetsat meddelar att Manuel, ägare och bartender på Lucifers Abode, har blivit skjuten. De två klär snabbt på sig och följer Vargas till syltan, och under tiden får de veta att Vargas skjutit mot, och troligen träffat, mördaren. Efter lite undersökningar hittar de avtryck från ett par boots där Vargas sagt att mannen hoppat över ett plank. På platsen finns även en blodpöl som sedan blir ett spår av bloddroppar ut på gatan. De tre lyckas följa spåret till kyrkan och på baksidan finns blod på väggen och spår av en häst. Nachise spårar vidare i 20-30 meter, men anser sedan att spårningen får återupptas vid gryningen när ljuset är bättre. Vargas tar hand om Manuels kropp och hans arbetsflickor medan de andra två sitter och smuttar på varsin drink i baren.

När gryningsljuset kommer sticker de två och väcker Morisham och Stahlin på hotellet och sedan samlas alla bakom kyrkan för att invänta Benito Vargas som även sagt sig vilja följa med. Stahlin bestämmer sig däremot för att ta sig in i Lucifers Abode för att ta hand om Manuels kropp och därmed sno den lokale begravningsentreprenören på en kropp. Han gör just detta, och ägnar sedan dagen åt att göra en fin kista, ordna formaliteterna med prästen och läsa dagens upplaga av Silverrado Daily. Under tiden har de andra börjat följa häst- och blodspåret som leder längs vägen mot nordöst. Efter en handfull timmar ser de en siluett, blir misstänksamma och sedan förvånade. Det visar sig nämligen att det är Joe Tilburry som sitter på hästen. Han har inte kommit längre på sin resa mot San Angelo, och dessutom tänker inte de andra på att de själva gav sig av med första ljuset. Tilburry bestämmer sig för att lämna missionsstationen därhän så länge och istället följa med de andra i blodspårets väg. Bara någon timme senare viker spåret av rakt norrut genom den sten- och grusbelagda prärien, men Nachise lyckas ändå spåra vidare. Ytterligare några timmar senare ser de konturerna av ett berg och sedan en liten stad vid foten av berget. Medlemmarna i uppbådet blir genast misstänksamma, men ser sedan att de nått spökstaden Garrison. De delar upp sig i två lag och tar smygande hus för hus längs den enda gatans kanter. Det enda liv som syns i staden är dock en häst som vankar längs gatan lite längre bort. Väl framme vid det övergivna hotellet syns dock fotspår i sanden på gångrampen och Quinton tillkallar uppmärksamheten från Tilburry och Nachise. Alla samlas och Nachise ser att fler hästar stått och trampat utanför, och även att det finns äldre fotspår i sanden. Dörren öppnas, men därinne är det tomt. Några fotspår och blodspår syns dock som verkar leda upp för trappan, och även här syns äldre fotspår i dammet. Spåren följs till ett rum där dörren står på vid gavel. Quinton rusar in med draget vapen och ser där en yngling ligga på en sängbotten. Han är död, skjuten med en kula i ryggen. Inga tecken på vem mannen var hittas, men Quinton tycker sig känna igen honom från någonstans i området. Mannen tas omhand för att tas med tillbaka till Silverrado, och sedan undersöks de äldre spåren som fortsatte förbi rummet. En bit bort i korridoren leder de in under en dörr. Dörren slås upp, men även detta rum är tomt. Ett gammalt biljardbord och två fåtöljer är det enda som finns där, Quinton hittar även några svarta cigarillfimpar liggande vid den ena av dem. Efter att snabbt ha undersökt de sista byggnaderna i staden rider uppbådet tillbaka till Silverrado. Väl där förklarar de för sheriffen vad som hänt och lämnar in den döde till Stahlins omvårdnad. Samtidigt frågar de runt om någon känner igen honom, men endast en person tycker sig ha sett den döde någon gång på saloonen. Framåt kvällen kommer dock Quinton på att ynglingen kanske jobbade på den gård han och Nachise hämtade hjälp i när de varit ute hos Levinson. De bestämmer sig för att rida ut till ranchen nästa dag för att få en identifikation.

Samtliga väcks dagen efter av kyrkklockan som ringer för söndagsmässa. Vad de blir uppjagade av är dock när tidningsredaktören kommer och skriker att Gordon Strickland har siktats i närheten. Snabbt som attan fixar Nachise och Quinton till sig och springer sedan och varnar de andra. De försöker hitta Benito Vargas, men denne verkar inte vara vid Lucifers Abode. Istället tar de sig alla till sina platser runt sheriffkontoret, där sheriff Reeves själv stationerar sig inne i byggnaden. Tilburry och Quinton lägger sig på taket till sheriffkontoret, där de tidigare lagt upp lite bråte att ligga bakom, Nachise tar position på taket till skräddaren och efter många om och men lägger sig Morisham och Stahlin på taket till prospektoriet. Några skälvande minuter senare syns i ett dammoln i fjärran som allt snabbare kommer närmare. Snart ser de en svartklädd man som sitter och röker i fronten, flankerad av en indianklädd man och tre sjaskiga sadelluffare. När de kommit i höjd med kyrkan kan inte Nachise hålla sig längre. Han slänger iväg en kula som tyvärr missar sitt mål, men istället gör ryttarna uppmärksamma på bakhållet. De vänder sina hästar och rider mot sheriffkontoret och fängelset. Några skott till avlossas och Quinton lyckas fälla hästen för den svartklädde. Från båda grupperna avlossas flera rundor, och när de sista i ryttargruppen är i jämnhöjd med prospektoriet väljer Morisham att låta sin hagelbrakare att tala. Med en tung träff i låret på en av ryttarna fäller han denne av hästen som skenar iväg. Stahlin tar Morishams skott som sin signal och avlossar sin derringer. Han träffar en av dem i bröstet, och denne faller tungt till den dammiga marken. Ytterligare rundor avlossas, och den svartklädde Strickland tar något skakad position bakom sin fallna häst. Under tiden Morisham laddar om lyckas dock Stahlin fälla nästa man. Med ett välriktat skott i halsen på den indianklädde fäller han honom, och med ena foten fast i stigbygeln släpas mannen döende iväg av sin häst. Chris Morisham vill inte vara sämre utan skjuter ner ytterligare en med ett välriktat skott i sidan. Strickland är dock fortfarande skottduglig och lyckas träffa Tilburry i höger sida av bröstet. Med blodet sprutande faller Tilburry in i medvetslösheten. Medan skottlossningen fortgår mellan Nachise, Quinton och Strickland avslutar Morisham den sårade man som han tidigare träffat i låret med sin hagelbössa. Strax därpå faller Nachise, även han träffad på högersidan av bröstet. Både Nachise och Tilburry lyckas få stopp på sina blodflöden, men pendlar hela tiden mellan medvetslöshet och vaket tillstånd. Strickland tar en rövare och rusar under eldgivning till ena väggen vid skrädderiet. Quinton lyckas träffa honom i sidan men mottar själv en rejäl träff i vänster sida av bröstet. Morisham och Stahlin ser inte vad som händer, men hör skottlossningen, och sedan ytterligare några skott. Under tiden plåstrar Quinton om sig själv och de är nu tre man som ligger dödligt sårade på hustaken utan möjlighet att göra något.

Efter ett tag ser Morisham hur Strickland och fången i fängelset kommer haltande över gatan en bit ner, han bränner av en salva men lyckas bara träffa dem med några få hagel. Stahlin och Morisham tar sig ner från sin position och försöker genskjuta de två banditerna. De verkar dock spårlöst försvunna innan tanken kommer på den nyöppnade butiken Holby & Stock Firearms. De står utanför och är beredda att göra något när dörrarna plötsligt slås upp. Morisham skjuter och träffar en man i blå kostym som puttas ut genom dörren. Mannen visar sig senare vara Andrew McLean, den som utfärdat efterlysning på Stahlin och Morisham. Efter skottet tar de varsin sida om bygganden och hänger ganska snart vid varsin knut. Stahlin hör ljud från baksidan och smyger dit för att se vad som händer. Det är dock för sent, på andra gaveln har fången tvingat Morisham att släppa sin bössa och röra sig mot framsidan av huset. Stahlin smyger fram och skjuter fången med ett välriktat skott. Den sårade Strickland avlossar dock sin Colt Marine från huset och träffar Morisham i vänstersidan. Stapplande tar han sig sedan ut för att avsluta även Stahlin. Begravningsentreprenören är dock snabbare och skjuter ett skott. Detta missar och Stricklands skott tar i husgaveln. Stahlin laddar om och tar ett snabbt steg ut och träffar Strickland i bröstet. Denne faller till marken och avslutas sedan kallblodigt av Stahlin. Morisham plåstras hjälpligt om och sedan varskos folket i kyrkan. De sårade tas om hand av läkaren och den sårade sheriffen hämtas även i sitt kontor. Stahlin ger Morisham all uppmärksamhet när han för säkerhets skull säger att denne sköt Strickland. Stahlin gör storkovan genom att ta hand om de ihjälskjutna skurkarna, medan de andra fyra kan se fram emot närmare en månads sjukvistelse i Silverrado.

EPILOG

Klockan tio på förmiddagen två dagar senare, på tisdagen, hängs Lucas Jameson för mordet på fader Thomas. Han bedyrar inför den förväntansfulla skaran åskådare att han är oskyldig och säger sig vara offer i en konspiration.

Onsdagen den 25:e september får Stahlin syn på småtjuven Bear som uppenbarligen är tillbaka i området runt Silverrado.

I slutet av månaden nås invånarna i Silverrado av nyheten att rånaren Poder slagit till igen, enligt ryktet skulle han på måndagen den 23:e september rånat banken i Picacho, sex dagar sydöst om Silverrado.

Vid månadsskiftet måndagen 1:a oktober slutar Ralph Quinton och Nachise sin anställning som vice-sheriffer från sjuksängen. Sheriff Reeves tackar för trogen tjänst och meddelar att staden kommer att betala hela deras sjukstugvistelse.

Rollpersonernas liv är nu säkra, men är allt uppklarat? Flera lösa trådar från deras tid i Kalifornien och Silverrado hänger fortfarande lösa. Rånaren Poder är fortfarande fri, vem är han och var är pengarna? Vem mördade fader Thomas om nu Lucas Jameson var så oskyldig som han själv ville säga? Kom den döde ynglingen i spökstaden Garrison verkligen från Levinsons grannes ranch, och i så fall varför mördade han bartendern Manuel? Har de kinesiska dokumenten något att göra med allt som har hänt i området? Finns någon form av bevisning bland de döda skurkarnas tillhörigheter?

 

GRUNDÄVENTYR: Vägval för själen

SPELARE: Sekreteraren – Ralph Quinton

Kassören – Jeremiah Stahlin

Svenne H – Kris Morisham

Bergis – Joe Tilburry

Bogen – Nachise

SPELOMGÅNG #1

Efter att flertalet av karaktärerna sårats allvarligt återupptas äventyrandet i Silverrado en månad senare. Stahlin har klarat sig bra på de pengar han fick in för att hjälpa den lokale begravningsentreprenören med alla döda. Tisdagen den nionde oktober vandrar dock de övriga tre ut från läkarmottagningen efter en sista undersökning. Samtliga är fortfarande lätt sårade, men inte så allvarligt att det hindrar dem i vardagen. Stahlin möter upp utanför kliniken, och det omedelbara samtalsämnet blir hur allt som tidigare hänt dem hänger ihop. Nachise och Quinton går ner till sheriffkontoret för att se om det finns någon innestående lön att hämta ut där. Dessvärre meddelar sheriff Reeves att merparten av deras lön har gått till läkarens räkningar, men några dollar var får de ändå. Quinton passar även på att fråga lite om vad Reeves vet om Poders tidigare rån, och sheriffen lovar att ordna fram lite information till nästa dag. Kvällen avslutas med att hänga på Lucifers Abode, som åter är uppbyggt, innan det är dags att ordna nya rum på hotellet.

Medan de övriga äter frukost på hotellet smiter Quinton ner till sheriffen och får där en förteckning över tidigare rån genomförda av Poder. Han går även till stadshuset och kikar på en karta för att försöka hitta ett samband mellan platserna. Han gör också det, men tycker att allt pekar på en plats mitt i den oändliga öknen. Alla samlas sedan utanför hotellet och det blir snack om framtida planer. Efter en kort visit på diligensbolaget, tankar om att dra till San Diego och planer på att rida ut till spökstaden Garrison bestäms till slut att Lucifers Abode är rätta stället att hänga på. Väl där upptäcker de redaktören på Silverrado Daily, och Quinton frågar ut honom om lite detaljer runt Poders rån. Dessvärre har denne inte mycket att bidra med. På uppmuntran av de andra går dock Stahlin i täten till sheriffen för att få kika på de nedskjutna revolvermännens tillgångar. Han ombeds komma tillbaka senare, vilket han gör i sällskap med de övriga. Bland vildmarksutrustning, cigariller av märket Virginia Finest och reservpatroner hittas någon form av kvitto eller kontrakt där Gordon Strickland troligen mottagit 2000 $ från Jedediah Bishop, den lokale gruvmagnaten och storfräsaren. Snacket om Bishop går nu varmt, men trots en vända till på Lucifers Abode och förhör med diverse stadsinvånare får de inte fram så mycket matnyttig information. Däremot stöter gänget ihop med småtjuven Bear som är i Silverrado för att proviantera för sitt förestående rån i La Paz. Han erbjuder än en gång rollpersonerna att bistå honom, och berättar att han ska rida ut till timmerstugan och övernatta där om de är intresserade att rida ikapp senare. Utan vidare planer eller idéer går samtliga sedan till sängs, framförallt Joe Tilburry som däckar och mer eller mindre släpas hem till sängs av de övriga.

Torsdagens morgon och förmiddag präglas av konspirationsteorier med Jedediah Bishop inblandad, dock utan Tilburry som sover ruset av sig. Efter många om och men bestämmer de sig för att avslöja sina misstankar för Terrence Hornsby på tidningen. Denne blir mycket intresserad av berättelsen, men kräver samtidigt mer information och bevis för att kunna hänga ut Bishop som kontrakterare av Strickland, och varför skulle de ha ett kontrakt skrivet mellan varandra och varför? Med Hornsbys entusiasm i ryggen bestämmer de sig för att rida ut till Bishops ranch. När de väl kommer dit visar det sig tyvärr att han för en tid sedan rest iväg norrut efter att ett möte skett på residenset. Denna missräkning gör att Morishams idé om att återvända till Garrison blir verklighet. De rider tillbaka till Silverrado och provianterar innan ritter fortsätter mot spökstaden. Gruppen övernattar där och undersöker sedan åter staden under följande förmiddag. Inget nytt hittas, förutom några lådor instabil dynamit och några förtorkade cigarillfimpar. Fimparna väcker dock Morishams intresse då de är av ovanlig sort och helt svarta i färgen. Quinton menar att de kanske är samma märke som på dem han hittade bland revolvermännens tillhörigheter, men till slut görs ändå ingen jämförelse. Något nedslagna av den magra utdelningen återvänder de tre till Silverrado lagom till kvällningen. Endast ett kvällsmål och en god natts sömn återstår då av dagen.

SPELOMGÅNG #2

Följande dag ligger Ralph Quinton kvar och sover ut i sin hotellsäng, och Joe Tilburry lyser som vanligt med sin frånvaro. Detta hindrar dock inte Chris Morisham och Jeremiah Stahlin från att sätta sig för att äta frukost. Mitt i gröten och de kokta äggen dyker Nachise åter upp. Det visar sig att han varit iväg utanför staden ett par dagar för att rena kroppen och meditera efter instängdheten på den lokala sjukstugan. Under frukosten passar de två hotellgästerna på att upplysa Nachise om vad de gjort de senaste dagarna, och även om misstankarna rörande Bishop som möjlig arbetsgivare för Gordon Strickland. Uppdateringen av uppgifterna verkar även hjälpa Morishams minne. Han kommer på att fimparna från spökstaden Garrison inte har jämförts med cigarillerna i den ask som fanns bland de döda revolvermännens tillhörigheter. Snabbt som ögat smiter han upp på den sovande Quintons rum och tar där hand om cigarillasken. Den synliga jämförelsen verkar peka på att det är samma märke, Virginia Finest, och Morisham försöker sig även på en provrökning. Det visar sig dock inte ge någon större effekt förutom en rejäl hostattack.

Till informationen om Bishop tillför nu även Nachise att han sett när Bishop lämnade sin ranch tillsammans med en kusk och två kostymklädda medelålders män. De reste sedan norrut längs huvudvägen. Flertalet olika teorier gås igenom. Vem är egentligen Bishop, och varför hade Strickland ett kvitto som han undertecknat? Varför sköt Bishops anställde ägaren av Lucifer´s Abode? Kan de kinesiska dokumenten ha något med saken att göra? Var kan Bishop ha varit på väg, och hur ser geografin och bebyggelsen ut längre norrut? Trots att konspirationsteorierna var både utstuderade och möjliga skapar pratstunden minst lika många frågetecken som den ger lösningar. Till slut bestäms det ändå att ett nytt besök hos Bishop ska göras. Några timmar senare står de utanför porten och får tag i en mexikansk husa. Hon berättar att Bishop är iväg på affärsresa sedan ett tag och att hon inte vet när han återkommer. Något nedslagna i bootsskaften börjar de tre återfärden mot Silverrado. Någon förflugen idé om att bryta sig in i residenset droppas, men till slut står de ändå åter på de dammiga stadsgatorna.

En middag på hotellet får dem dock ganska snart på bättre humör igen och de tre kamraterna ger sig ut för att se om något nytt nummer av Silverrado Daily finns att tillgå och om någon kan berätta för dem hur närområdets bebyggelse ser ut. Utanför redaktionen återfinns ett exemplar, och det visar sig att Hornsby valt att skriva en del om vad som berättats om Bishop och Strickland, trots bristen på reell bevisning. Redaktör Hornsby verkar dock även ha luskat fram en del egen information på bland annat Silverrados prospektorie. Med torra strupar och sugna på skvaller går Morisham till Golden Sun Saloon medan Nachise och Stahlin går ner till Lucifer´s Abode. Generellt är det en del snack om vad som stått i tidningen, och många verkar vara av den åsikten att Bishop är en ful fisk, även om de inte till fullo tror att det är så allvarligt som tidningsartikeln verkar påskina. Inte helt oväntat verkar det även som om gästerna och personalen på Lucifer´s är mer benägna att tycka illa om Bishop. Det verkar uppenbart att Bishop är en man med stor respekt i området, men att han inte visar sig i staden speciellt ofta om det inte är fråga om affärer eller finansiella ärenden. De flesta vet inte mycket om honom förutom att han är inflytelserik och välbärgad. Med den informationen och en lätt fylla i huvudet återvänder de tre rollpersonerna till hotellet för att invänta nästa dag, söndag den 13 oktober 1877.