I lördags körde jag själv, Kassören och Sekreteraren vidare med Baldin och Ergyn ute på hal is i Kandra.Våra två hjältar vaknade på rummet, fortfarande utan vidare idéer om vad som borde göras för att få mer information om Larm Legast och den omtalade artefakten/artefakterna. Ett besök hos Legast dotter Liva för att åter studera målningen av fadern gav inga ytterligare ledtrådar. Baldin kunde dock inte släppa den lilla statyn av en uggla som satt ovanför dörren på Legasts gamla hus. Sagt och gjort, med en stor portion våld slet Ergyn ner ugglan och gav den sedan en lätt knack så att den sprack. Där inne fanns ännu en nyckel. Ett nytt spår, och samtidigt ännu ett frågetecken. Nästa steg blir följaktligen att leta efter fler sten- och lerarbeten av Legasts hand. Första stopp blir templet, där en bevakad tur genomförs efter en del övertalning, men utan att några vidare ledtrådar återfinns. Istället styrs kosan ut på stadens gator i förhoppningen att snubbla över något av värde. Efter en stund märker Ergyn att en bevakningspatrull med svartklädda skumraskfigurer följer efter. Snabbt som ögat vänder Baldin och Ergyn om, varpå de tre bevakarna flyr. Rollpersonerna väljer att följa efter den som verkar klumpigast och långsammast. Jakten forgår längs gator och gränder under en lång stund innan villebrådet helt plötsligt är försvunnet runt ett hörn. En dörr in till ett hus stängs dock i samma ögonblick.Huset består delvis av en liten alkemistbutik, och Baldin och Ergyn går in. Gubben i butiken säger sig inte veta något, och istället genomsöks huset. Rum för rum, våning för våning. Nedervåningens matsal och kök visar sig vara tomt, liksom en skrubb under trappan. I övervåningens första rum ligger en man och sover (en svart kåpa hänger för övrigt även därinne), två sovrum är tomma, i ytterligare ett sovrum ligger en gammal kvinna och sover och slutligen finns ett tomt bibliotek. Rummen söks noggrant igenom, men inget av värde dyker upp, än mindre mannen som jagades. Istället vänds vreden mot mannen i butiken, som uppenbarligen ljugit när han sa att han ingen hade sett. Gubben blånekar dock, och istället går Ergyn ut på bakgården. Han går ner i den jordkällare som finns där, men den verkar endast innehålla extremt mycket mat och tre stora vintunnor. Ergyn fortsätter istället till köket där han fortsätter snoka runt. Genom fönstret ser han då en svartklädd man som kommer upp från jordkällaren! Mannen har en dolk i handen, och ställer sig på lur mot den dörr som leder in i alkemistbutiken. Ergyn smyger ut och riktar sin båge mot mannen, och ropar sedan till Baldin. Baldin kommer ut i samma veva som ytterligare en person kommer upp från källaren. Ergyn håller även denne under uppsikt med bågen. Männen blir nerfösta i källaren under Ergyns vakt, medan Baldin går för att ta gubben i örat. Denne är dock försvunnen, och då Baldin fortsätter upp till våning två stöter han på gubben och den person som tidigare sovit i första sovrummet. En strid utspelar sig, där samtliga inblandade blir skadade i vänster ben. Baldin drar dock längsta strået när mannen slås medvetslös och gubben tvingas ge sig. Båda två tas med till källaren.Efter lite hot med lättare våldsinslag öppnar en av de svartklädda det mellersta vinfatet. Där döljer sig en gång som leder till en spiraltrappa. Trappan leder neråt varpå hela gruppen efter en stund befinner sig i ett fyrkantigt rum där en bild av en flammande pelare syns på ena väggen. Därifrån leder ytterligare en korridor. Männen blir fösta framför Baldin och Ergyn i korridoren. Plötsligt kastar sig en av dem mot en dörr, men blir fälld av en pil från Ergyns båge och faller. Innanför hörs vapenskrammel, men med ett hot om att slå ihjäl gubben släpper de två män som finns där sina vapen. Alla svartklädda samlas ihop i det rummet. Lite fruktlösa förhör följer, där en av de svartklädda skjuts av Ergyn. Baldin går sedan ut och undersöker resten av korridoren. En av dörrarna leder till ett stort tempelrum, där uppenbarligen olika offerriter tar sin plats. Andra sidan av korridoren innehåller två celler. I den ena finns en kidnappad köpman och en flicka, och i den andra en medlem på straff för någon förseelse. Baldin upptäcker att flickan har ett födelsemärke i form av en stegrande enhörning. Våra två hjältar härleder detta till den novis som blivit kidnappad. Enligt rykte skulle hon kunna känna närheten av artefakten/artefakterna. Efter ytterligare munhuggning med de svartklädda låses dessa in nakna tillsammans med sin medlem, varpå köpmannen och flickan tas med upp i friheten. I huset visar sig alkemistgubbens fru ha försvunnit. Köpmannen instrueras att hämta stadsvakten medan Ergyn, Baldin och flickan väntar i en gränd i närheten. Snart ser de att kärringen kommer tillbaka med en handfull svartklädda i släptåg, och snart kommer ytterligare ett gäng. Strax därefter dyker två stadsvakter upp. Då de uppenbarligen är i rejält underläge sticker Baldin ut på gatan för att försöka varna dem. De lyssnar dock inte, så Baldin låter saken ta sin gång. Istället utnyttjas läget att undkomma bevakning. Baldin och Ergyn tar med flickan och tar in på ett nytt värdshus på annan plats i staden.Som ni märker, det hände en del viktiga saker för äventyrets gång. Samtidigt som några svar har dykt upp, har dock flertalet nya frågetecken kommit istället. Vi får se vad som händer efter att våra två hjältar med ny följeslagare har fått lite mat och sömn. Kanske kan det komma lite information från novisens sida. När spelandet återupptas är höljt i dunkel, men troligen inom en relativt snar framtid. Som vanligt gäller det att ha koll på gästboken för lite D&D, och även för kommande brädspelspartier.Slutligen kan nämnas att jag själv lär åka på en Månadens Mange efter ett fummel under striden i husets övervåning. Baldin lyckades då fumla och stuka till foten ordentligt. Inte så farligt kanske, men det räcker för en utmärkelse. Sedan kanske man kan lägga till att det delvis var Baldins/mitt fel att alkemistens fru kunde komma undan.Är någon fortfarande sugen på onlinespel? Kolla gästboken även för det, och är ni osäkra på vad som gäller, kolla förra Ordföranden Informerar.På G i D&D.Ordföranden
Senaste kommentarer